Met de trein van Lhasa naar Beijing en Ulaanbaatar - Reisverslag uit Beijing, China van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Met de trein van Lhasa naar Beijing en Ulaanbaatar - Reisverslag uit Beijing, China van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Met de trein van Lhasa naar Beijing en Ulaanbaatar

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

04 November 2010 | China, Beijing

Vanuit Lhasa vertrek ik op zaterdag ochtend 30 oktober (mijn 32e verjaardag!) met de trein naar Beijing. De Tibet Railway is de hoogste in de wereld. Het hoogste punt is de Tanggula Pass op 5072m boven zeeniveau. De druk en de zuurstof in de trein is allemaal geregeld, dus van de hoogte merk je helemaal niks, tenzij je uit het raampje kijkt :)

Nog wat andere leuke feitjes van de Qingzang railway: de 1338m Fengshuoshan tunnel is de hoogste rail tunnen in de wereld op 4905m hoogte. De 4010m Guanjiao tunnel is de langste tunnen tussen Xining en Golmod en de 3345m Yangbajing tunnel is de langste tunnel tussen Golmod en Lhasa. Meer dan 960 km – dat is meer dan 80% van het Golmod-Lhasa traject – ligt op een hoogte van meer dan 4000m. Er zijn 675 bruggen met een totaal van 159,88km en ongeveer 550 km van de rails is gelegd met permafrost.

Interessante feitjes, maar het uitzicht is nog veeel indrukwekkender! Besneeuwde bergen, meren, strakblauwe luchten, schitterend zonlicht, riviertjes, yaks, schapen, geiten, koeien... Te mooi om in woorden te omschrijven...
Hoe dichter we in de buurt van Beijing komen, hoe groter de steden, grijzer de lucht en het lijkt wel of China alleen maar uit industrie bestaat... Beetje jammer weer...

Voor de geinteresseerden in mijn liefdesleven... Op de een of andere manier trek ik erg veel mannen aan de laatste maand, maar t kan me allemaal niet zo veel interesseren, dus ik hou de meeste lekker op afstand :) Na een interessante discussie over wel of niet een relatie nodig hebben, begin ik me toch wel een beetje af te vragen of ik me zelf ergens voor de gek hou, want ik zet ook wel erg leuke jongens aan de kant... Anyways, het bevalt me nog steeds prima zo, lekker single :)

Maar goed, een van de geinteresseerden zat dus bij mij in de Tibet tour en op dezelfde trein naar Beijing. Erg gezellig, maar ik besluit toch dat ik liever een paar dagen zonder hem in Beijing door breng. De arme ziel hahaha

Twee dagen bijkomen en nog wat laatste Mongolie-shopping in Beijing en dan neem ik de trein naar Erlian, aan de grens met Mongolie.

Ik neem niet meer de rechtstreekse internationale trein naar Ulaanbaatar (UB), want dat is veel te duur. 1120 yuan tegen 148 yuan. Wel een beetje meer gedoe met een overnachting aan de grens, maar ok m’n low-budget begint toch steeds lower te worden :)
Op de trein ontmoet ik een aantal aardige mongoolse mensen. Een vrouw die directrice is van een Chinees-Mongoolse school. Ze zegt dat ik ook wel op haar school kan komen les geven en ze helpt me om op de trein te blijven tot aan UB voor 400 yuan extra. Meer dan de local-local trein, maar uiteindelijk toch nog de helft van de hele prijs en ik kan lekker op de trein blijven! Prima!

Er zijn veel meer locals die dat toen, dus dit is de goedkope manier. Weer wat geleerd :)



oww ja natuurlijk
alle foto's staan op facebook en op
http://cid-b50a422fffd0f65c.photos.live.com/albums.aspx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Timea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 73253

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 05 Februari 2011

Back to Asia, 2010

08 December 2007 - 22 November 2008

Mijn eerste reis, Azie 2008

Landen bezocht: