Adembenemend Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Adembenemend Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Adembenemend Tibet!

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

30 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

TIBET!!!!

Jawel, eindelijk is het dan zo ver, op zaterdag 23 oktober vertrek ik ‘s ochtends vroeg vanuit Kathmandu naar Tibet. Een grote droom wordt waarheid!

Helaas is het nog steeds niet echt mogelijk om alleen rond te reizen in Tibet, dus ik ga met een georganiseerde groeps tour. Ik heb een goedkope en goeie reisorganisatie gevonden. 315 USD voor de tour, 58 USD voor visum/Tibet permit en 180 USD voor de trein van Lhasa naar Beijing. Dat laatste lichtelijk overprijsd (de echte prijs voor het treinkaartje was 840 yuan – nog geen 90 euro, maar goed, is nie anders...).

Het is nog even spannend of ik mijn visum op tijd geregeld krijg, maar gelukkig, minder dan 12 uur voor vertrek is toch alles in orde. Ach ja, waarom zou dat ook veel eerder moeten hahaha

We vertrekken met een minibus met 9 mensen. Ronald – NL, een zwitsers/oostenrijks stel, een duits/turkse vrouw, 2 jongens uit Japan en een stel uit Frankrijk. Een leuk groepje gelukkig.

De rit naar de grens is erg mooi. We hebben uitzicht op de besneeuwde bergtoppen en vlak voor de grens verandert de weg in een pad vlak langs een rivier waar veel aardverschuivingen zijn geweest. Gelukkig zijn die er nu niet meer, deze periode van het jaar, maar moet er niet aan denken om deze weg in het regenseizoen te moeten doen...

De normale rompslomp bij de grensovergang Kodari (Nepal) – Zhangmu (Tibet), wat wel even duurt, en dan moeten we wachten op de rest van de groep. We gaan namelijk met zo’n 45 man in totaal! Ow niet gezellig klein groepje dus, maar 2 grote bussen!

Als iedereen goed de grens over is gekomen kunnen we eindelijk verder. Dat duurt alleen niet erg lang, want binnen een kwartier staan we weer stil. Onze gids gaat op onderzoek uit, en blijkt dat er een vrachtwagen pech heeft. Z’n as is gebroken, en hij blokkeert de weg volledig.

Daar staan we dan, net de grens over, en we kunnen geen kant op... Ach ja, in ieder geval zijn we in Tibet :)
Als na een paar uur blijkt dat het probleem deze dag niet opgelost gaat worden, gaat onze gids een hotel regelen in het eerstvolgende plaatsje: Zhangmu. ’s Avonds laat lopen we voorbij de truck waar aan de andere kant taxi’s klaar staan om ons naar het hotel te brengen. Na een laat diner val ik als een blok in slaap...

De volgende ochtend staan we vroeg op. Helaas duurt het nog een paar uur voordat het probleem met de truck opgelost is, maar uiteindelijk kunnen we weer!

Na ongeveer een uur stoppen we. Onze chauffeur stapt uit en hij gaat onder onze bus liggen...
Oh oooww... Niet goed... We verliezen de druk op iets, onze remmen??? Na veel geklus met passerende auto’s en onze japanse reisgenoot die gelukkig een zaag (!) bij zich heeft – japanners en gatgets haha – kunnen we gelukkig weer verder.

Dat was 2 van de 3... What’s next?!

Een prachtige rit via Nyalamy pass (3800m) en Lalung La pass (5050m) en we zien Mount Everest (8848m)! Impressive!!!

Omdat we nog wat afstand in hebben te halen van de vorige dag rijden we tot laat door. We overnachten in een super simpel hotel in Lhatse. Het is bere koud, dus ’s nachts lig ik met extra kleren aan en een muts over m’n hoofd in bed te koukleumen.
Ik heb gelukkig geen last van de hoogte. Uit voorzorg slik ik diamox, en dat helpt gelukkig wel. Heb alleen een beetje raar tintelend gevoel door die pillen, maar ben in ieder geval niet ziek...
Door de hoogte en de kou kan ik niet echt goed slapen. Even naar de wc lopen en ik ben helemaal buiten adem hahaha. Wel grappig die hoogte :)

Van Lhatse gaan we naar Xigatse (3900m). We passeren de Gyatsola pass op 5220m, ons hoogste punt. Het is wederom een schitterende rit, en we komen rond lunch tijd aan in Xigatse. We hebben een super de luxe hotel – voor mijn doen dan! Hier komt 3 van 3: we hebben geen electriciteit vanwege een stroomstoring... Ach ja, dat zijn we wel gewend in Nepal, dus niet echt heel erg voor mij.
’s Middags gaan we naar onze eerste tempel: Tashilunpo Monastery. Het is erg mooi, maar erg toeristisch ook, wat erg jammer is. Beetje domper...

De volgende ochtend gaan we van Xigatse naar Gyantse. Een korte rit dus we kunnen uitslapen!
Na de lunch bezoeken we Phalkor Monastery en de Khumbum Stupa. Deze zijn beide erg mooi. De stupa heeft 7 verdiepingen en 108 kleine kamertjes met Buddha’s. Een erg heilige plek! Gelukkig is deze tempel mooier, en hier voel ik ook sterkere energie. Kippevel!

Van Gyantse rijden we een volle dag naar Lhasa. De mooiste tour dag van de trip! We passeren de Karola pass (5010m) en de Kambala pass (4794m) en we rijden langs het schitterende heilige Yamdrok Tso Lake (meer). Het is echt mega groot, en de kleur van het water is echt super mooi!
We hebben echt een hele relaxte en goeie gids dus we stoppen echt heel vaak voor foto’s. Op een gegeven moment denk ik “ow al weeeer...” We komen nog langs een ander heilig meer en langs de heilige rivier die van Mount Kailesh komt en naar India gaat. Het is voor zowel Boeddhisten als Hindoeisten een hele belangrijke en heilige rivier.

We blijven 3 nachten, 2 volle dagen, in Lhasa. De stad is groot en behoorlijk chinees, maar gelukkig zitten wij in het tibetaanse gedeelte, dus merken we er niet zo heel veel van. Er loopt echt onwijs veel politie en leger op straat, en rond belangrijke tempels staat het leger op de daken op de uitkijk... De invloed van de chinesen is dus wel duidelijk merkbaar, en niet echt leuk. Ik heb me daar maar niet te veel op gefocust, want daar word ik erg triest van...

Als we aankomen in Lhasa dan zien we een kolonne van legerwagens. Tot ons groot vermaak zijn er 2 van hun wagens op elkaar gebotst en daardoor staat hun hele kolonne vast :)

We hebben veel vrije tijd, dus we kunnen lekker door de stad slenteren, mensen kijken, energie voelen en foto’s maken.
’s Ochtends gaan we naar het beroemde Potala Palace. Het is nog even spannend of we wel naar binnen mogen, want er is blijkbaar wat fout met de papieren, maar uiteindelijk mogen we dan toch in 2 groepen naar binnen. Dit moet van te voren al gereserveerd worden, en je hebt maar ongeveer 45 minuten om alles te zien... Nee helaas, dit is niet meer zoals het was...

Maar goed, vanaf het eerste moment dat ik in de kamer van de Dalai Lama kom, voel ik onwijs kippevel en heel veel energie. Ik voel me heel emotioneel worden. Weet niet echt waar het vandaan komt... Alle afbeeldingen van de Dalai Lama zijn strict verboden. Zijn zetels staan er nog wel, en dan zie je elke keer een lege plek waar hij hoort te zitten. Ja, daar word ik wel verdrietig van...
Aan de andere kant voel ik gelukkig ook veel goeie positieve energie, maar ik voel me wel verward door alle emoties...

We bezoeken in de middag de Jokhang tempel met Tibet’s belangrijkste religieuze relic, een gouden Shakyamuni Boeddha. Echt een super krachtige plaats. Daar om heen is de Barkhor Market, het oude centrum van Lhasa. Hier lopen duizenden tibetanen dagelijks met de klok mee rondom de tempel.

De volgende dag gaan we naar de Drepung Monastery, die is opgericht door Lama Tsong Kapa. Daar bezoeken we ook de keuken, dat is wel bijzonder!
’s Middags bezoeken we Sera Monastery waar we monniken zien debateren en bidden.
’s Avonds is onze laatste avond in Lhasa, en ik heb een gezellige pre birthday party.

Ik had gevraagd of ik een dag langer in Lhasa kon blijven, zodat ik op mijn verjaardag daar zou zijn, maar helaas is er iets fout gegaan met mijn treinticket, waardoor ik toch op de 30e in de trein van Lhasa naar Beijing zit. Ach ja, is ook prima :)

Veel reisgenootjes vragen of ik Boeddhist ben. Alhoewel ik nog steeds nee zeg, en nog steeds niet hou van het label, moet ik toch toe geven dat ik wel steeds meer voel voor het Boeddhisme. Niet eens zo zeer dat ik het eens ben met alles. Ik heb vooral moeite met de rituelen, maar meer het gevoel dat ik heb in de tempels. Zo’n sterke connectie! Beetje verwarrend wel...

Het groepsreizen is me uiteindelijk toch wel mee gevallen. Het is nog steeds niet mijn ding, ik reis toch liever alleen en in mijn eigen tempo. Maar gelukkig was onze groep erg leuk, en waren er genoeg mensen zodat ik de minder leuke mensen kon ontlopen :)

We hadden ook een erg relaxed reis schema met genoeg vrije tijd. 2 goeie chauffeurs en een super goeie gids! Erg mooi weer met adembenemende panorama’s!

Zoals de gids zei, we hadden “double bad luck and double good luck!”

Tibet is zeker een aanrader!!!





http://www.tashidelektreks.com.np/

  • 13 November 2010 - 08:48

    Ron K:

    foto´s foto´s, when?
    x

  • 13 November 2010 - 09:20

    Norma:

    Hallo Timea,

    Zo te lezen, heb je het nog steeds heel erg naar je zin, daar in "verweggiestan" :)
    In vind het knap dat je al die namen van bergen, plaatsen, tempels etc. nog weet!
    Heb nog een fijne tijd daar!

    Groetjes

  • 13 November 2010 - 09:48

    Adrie Talakua:

    wauw Timea, ik heb je reis gevolgd, dat zeker en nu reageer wer dat mij blijkbaar triggert?

    heel veel plezier met het boeddhisme en vooral met jezelf!

    kusjes,
    adrie

  • 13 November 2010 - 11:11

    Pieter:

    Hoi Timea
    Leuk om je verslagen te lezen. Leuk ook dat je je gevoel ook beschrijft en wat het met je doet. Ook schrijf je levendig en zie ik het voor me. Leuk! Geniet ook van je ontwikkeling en tot horens. Pieter

  • 13 November 2010 - 14:47

    Els Reijnders:

    Dag Timea,
    net weer een stukje van je reisverslag gelezen. Wat maak jij veel mee zeg!
    Wat zie en wat voel je veel.
    Ik hoop dat je nog veel positieve energie tegen komt. Ik heb me net opgegeven voor een workshop bij Smara Sidhi
    Daar heb ik veel zin in.
    Heel veel groetjes van Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Timea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 73257

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 05 Februari 2011

Back to Asia, 2010

08 December 2007 - 22 November 2008

Mijn eerste reis, Azie 2008

Landen bezocht: