Back to Zen mode :) - Reisverslag uit Kunming, China van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Back to Zen mode :) - Reisverslag uit Kunming, China van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Back to Zen mode :)

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

07 Juli 2010 | China, Kunming

Omdat ik me in Litang op ruim 4000 meter hoogte nog steeds niet lekker voel, besluit ik om na 2 nachten ietsje lager te gaan, naar Dao Cheng. Ik beland op aanraden in Here Cafe, een super relaxed klein guesthouse, met een tuintje en een gezellige chill zone. De 3 medewerkers zijn onwijs aardig, en eentje kan echt over heerlijke cakes en broodjes bakken! Ik voel me gelijk weer thuis, alhoewel ik me fysiek nog steeds belabberd voel. De trap op voelt als een klim naar de top van de mount Everest, en ontbijtje doen in het dorpje zorgt er voor dat ik weer uren kan slapen.

Na een aantal dagen vooral slapend te hebben doorgebracht, voel ik me eindelijk weer wat fitter, en kan ik de omgeving verkennen. Het is echt super mooi, bergen, groen, riviertje, tibetaanse huizen en monasteries. Tijdens een van mijn wandelingen loop ik langs een gebouwtje met een groot prayer wheel, waar een paar oude tandloze vrouwtjes voor de deur zitten. Echt een schitterend plaatje. De vrouwtjes zijn zo oud en hebben geweldig mooie sprekende gezichten. We brabbelen een beetje met elkaar, terwijl ik me af vraag of ik het in hemelsnaam kan maken om te vragen of ik foto;s mag maken. Ik doe het toch, en de vrouwtjes vinden het echt super leuk dat ik foto;s van ze maak! Zo zie je maar, niet geschoten is altijd mis :)

Een van de dametjes nodigt me uit om met haar mee te gaan naar haar huis voor lunch. Ik twijfel of ik haar goed heb begrepen, maar ze meent het echt. Haar huis is een echt tibetaans huis, mega groot, bijna een kasteel! Een groot erf, met een onwijs grote hond, gelukkig is hij aangelijnd.. pfff... We gaan een klein steil trappetje op, en gaan naar de mega grote keuken/leefruimte. Echt schitterend! In traditionele tibetaanse stijl! Het vrouwtje maakt thee voor me, en tsampa, tibetaans voedsel gemaakt van gesmolten boter, meel en wat thee om het nat te maken. Nee inderdaad, het smaakt het echt helemaal nergens naar... Gelukkig heb ik thee om het weg te werken :)

Na ruim een week moet ik helaas weg uit Dao Cheng. Mijn geld is op, en de lokale bank accepteert mijn pinpas niet. Ik ga weer wat zuidelijker en lager naar Shangri La. Een leuk plaatsje, maar erg toeristisch. Het oude centrum is een soort van winkelstraatje in de Efteling. Alleen maar soeveniers... Shoppuuhhhh!!!! :) En na weken steamed dumplings and ander low budget chinese food, kan ik me eindelijk weer te buiten gaan aan pizza's, sandwiches en french toast :) Maar ook de barbecues met champignons en aubergine zijn absoluut jammie!

Na 5 nachten Shangri La ga ik via Lijang naar Kunming. Groot, groter, grootst en evenredig steeds toeristischer. Niet mijn ding... Ik heb in Shangri La echt al m'n rugzak vol geshopt, dus winkels zijn voor mij een 'no go'. De guesthouses waar ik ben in Lijang en Kunming zijn groot en vol met vakantiegangers en backpackers. Na de heerlijke rust in Dao Cheng en Shangri La heb ik echt even geen behoefte in nieuwe waarkomjevandaanenwaargajenaartoe gesprekken. Alhoewel ik nog wel een paar interessante mensen ontmoet :)

Ondertussen heb ik goed nieuws gekregen: een job offer in Mongolie! Les geven op een engelse school! 3-4 lesuren (45 minuten per les) per dag, 5 dagen per week. De leerlingen zijn studenten en werkende mensen, met een gevorderd niveau. Ow, en leuk detail, nog betaald ook :)
Ik denk dat ik genoeg tijd zal hebben om naast de lessen andere dingen te doen, zoals de mongoolse taal leren en eindelijk kunnen beginnen met coachen en counselen! Ook zou ik wel les willen geven in spiritualiteit en nieuwe beginnersklasjes engels starten, zoals ik in UB heb gegeven.
Zooo veel ideeen! Dus ik ben erg dankbaar met deze mogelijkheid! Precies wat ik wil!
Thank you cosmos! :)

Maar goed, vanavond vlieg ik eerst naar Nepal. Daarna zie ik wel hoe "Mongolie" gaat verlopen :)

Zondag a.s. begint de eerste cursus waar ik me voor heb opgegeven. 2 weken in Kopan Monastery in Kathmandu. Ultimate Healing with Wisdom and Compassion. Uitgangspunt is dat heling vanuit de mind komt, en dat we dus de geest moeten helen en gezond houden, om ook een gezond lichaam te hebben.
Erg interessant!
17 augustus begin ik aan de 6 weken studie over Boeddhisme. Op weg naar verlichting :)


Tijdens de cursussen ben ik intern in Kopan, en ben ik niet bereikbaar voor de buitenwereld.
Ik hoor over een paar weken wel of oranje heeft gewonnen :)

11-26 juli medecine buddha retreat
http://www.kopanmonastery.com/program.html#5

17 aug - 26 sept 6 weeks intensive buddhist study program
http://www.kopanmonastery.com/program.html#10




Alle foto;s van China staan op my space:

http://cid-b50a422fffd0f65c.skydrive.live.com/albums.aspx

http://timeavdhoek.spaces.live.com

  • 07 Juli 2010 - 07:59

    Jantina:

    Nou dat is een heel studietraject Timea.
    Erg interessant allemaal. En dat je de Mongoolse taal wilt leren, meid dat lijkt me moeilijk. Zeg, zien we jou nog wel terugkomen? Straks ben je helemaal gesetteld in Mongolie, een baan, en huis...en hoe lang moest je ook weer wachten op DE MAN??In ieder geval maak je weer van alles mee. We horen weer van je na de retreat. Tot dan lieverd!

  • 07 Juli 2010 - 08:48

    Lilly:

    oh lieve Timea, wat heb je weer een aantal mooie doe dingen gecreeerd, en de kosmos is je goed gezind, jij mag ons les gan geven als...je terug komt :)) hele dikke knuff lill

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Timea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 73260

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 05 Februari 2011

Back to Asia, 2010

08 December 2007 - 22 November 2008

Mijn eerste reis, Azie 2008

Landen bezocht: