Happy days - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Happy days - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Happy days

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

27 Mei 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

De dagen vliegen voorbij, mensen komen en gaan, en inmiddels ben ik al weer 6 weken in Mongolie.
Nog maar 2 weken te gaan...

Mijn klasjes zijn nog steeds super! Het naaiclubje is nog steeds mijn favoriet. De mensen zijn echt zoo gemotiveerd! Echt ongelooflijk wat ze in 4 weken al weten! De anderhalf uur durende lessen laat ik inmiddels al uitlopen tot 2 uur, en dan nog kijken ze me teleurgesteld aan dat we "nu al" klaar zijn!

De kids hebben inmiddels vakantie. De communicatie in DLCC is niet optimaal, dus de afgelopen 2 x krijg ik een dag van te voren te horen dat mijn kids klas niet door gaat, over later begint. Ook heeft blijkbaar de helft van de kinderen niet mee gekregen dat de lessen gewoon door gaan tijdens de vakantie. Jammer is dat. Dankzij de tips van een aantal van mijn trouwe fans, heb ik weer wat nieuwe inspiratie opgedaan voor mijn laatste lessen. Dank jullie wel! Ik heb de kids weer laten tekenen, volgende les gaan we de woorden doen die bij de tekeningen horen. Voor de volwassenen heb ik kaartjes gemaakt met zinnen die ze moeten vertalen. Ze vinden het allemaal erg leuk!

De staf klas in DLCC loopt niet optimaal. De afgelopen 2 x heb ik prive les gegeven aan de doctor. De rest komt om wat voor reden dan ook niet opdagen. Het niveau verschil is ook te groot daar. Ze durven niet te spreken. Een chinese jongen in mijn guesthouse spreekt ongelooflijk goed engels. Hij legt uit hoe dat komt: eerst durfde hij nooit te spreken, bang om fouten te maken, maar als hij uit ging, en flink aan de zuip was, dan maakt het niet meer uit dat je niet helemaal perfect engels praat hahaha. Blijkbaar heeft hij heeeeeel veel feestjes gehad :)

Gister was er een feestje in DLCC, voor de kinderen die de lessen hadden gevolgd voor zeg maar "goed gedrag". Daar leren ze hoe ze lief tegen elkaar moeten zijn :) Dat geluk niet af hangt van rijk zijn, bezit van luxe spullen, maar dat echt geluk van binnen uit komt. En dat als je zelf gelukkig bent, jouw geluk uit straalt naar je omgeving. En dat is ook een van de uitgangspunten van NLP: walk your talk, wees het goeie voorbeeld, en dan volgt de rest vanzelf!
Het is erg goed dat de kinderen dit leren, want het leven in Mongolie is erg moeilijk. Er is veel armoede. Er is een klein gedeelte van de bevolking dat aardig wat geld heeft, maar de meeste mensen hebben amper genoeg geld om normaal van te leven.

De mensen zijn erg individualistisch, er is hier geen "wij" cultuur. Omdat veel mensen arm zijn, geen scholing hebben gehad, en dus geen werk kunnen vinden, gaan ze stelen. Zakkenrollers zijn hier echte professionals. De rijkere mensen beheersen alles door het systeem om te kopen. De mensen leven in het nu, en denken niet na over de gevolgen van hun acties. Veel toeristen (maar ook locals) zijn slachtoffer van zakkenrollers. De mensen doen hier nix tegen, want ze zijn bang om zelf slachtoffer te worden. Ze zien niet in dat ze samen moeten vechten tegen dit slechte gedrag, of dat het slecht is voor het toerisme en het de toekomst van het land.
De mensen zijn ook erg op uiterlijk gericht. Ze zijn heel erg trots. Van het beetje geld dat ze hebben kopen ze te dure kleding, om er maar niet arm uit te zien. Dat ze zichzelf dan in de problemen brengen omdat ze daarna geen geld meer hebben om te eten, dat nemen ze dan maar voor lief. Gezichtsverlies is uit den boze.
In het ger district (de wijk) waar ik les geef, is er een kleuterschool met plaats voor 30 kinderen. Er zijn helaas meer dan 1000 kinderen die daar naar toe zouden moeten... De mensen met het meest geld kopen de plaats voor hun kinderen. De armen hebben gewoon geen kans...
Er is hier een groot tekort aan onderwijs en scholen. De kinderen gaan in 3 shifts naar school. De eerste groep gaat 's ochtends, de 2e groep gaat halverwege de dag, en de 3e groep gaat aan het einde van de middag.
Gelukkig zijn er ook organisaties als FPMT die gratis onderwijs aanbieden.
Mocht je ooit eens de mogelijkheid hebben om een aantal weken als vrijwilliger les te geven, kom dan naar Mongolie! Het is echt onwijs dankbaar werk hier!

In het guesthouse ontmoet ik nog steeds leuke mensen. Afgelopen week is het gelukkig eindelijk weer even wat rustiger. Ik heb zelf de dorm een nacht helemaal voor mezelf! Wat een luxe! Yoshiko is vertrokken naar Seoul. Jammer, het was erg gezellig met haar!

Er zijn onder andere 2 leuke jonge meisjes uit de UK, 2 meiden uit, jawel, Den Bosch! Gezelliiee! Een koppel uit Slovakije waarmee ik de grotten in Laos heb bezocht en waarmee ik de grens naar Vietnam ben over gegaan! En op straat loop ik een spaanse jongen tegen het lijf, waarmee ik op de bus zat in Vietnam, van Hue naar Hanoi! Ja ja, de backpackerswereld is klein :)
Roger en Furgylamu waren ook weer terug van hun reis. Erg gezellig om hun nog even te zien. Christopher, de amerikaan, heeft zijn fietstocht afgeblazen, en is inmiddels naar China.

Mijn Mongoolse vriendinnetje Doko zie ik ook regelmatig, en afgelopen weekend heeft ze mijn nagels gedaan. Erg grappig, want ik heb nu echt super mooie paarse nagels met bloemetjes, wat helemaal niet als "mij" voelt. Inmiddels heb ik er al wel een beetje aan gewend, maar in het begin dacht ik echt elke keer "van wie zijn die nagels toch?" :) Ziet er natuurlijk ook een beetje raar uit, ik loop hier elke dag op m'n bergschoenen, in m'n outdoorkleding, met super mooie nageltjes hahaha



Nieuwe foto's staan weer online!

http://cid-b50a422fffd0f65c.skydrive.live.com/albums.aspx

http://timeavdhoek.spaces.live.com


  • 27 Mei 2010 - 05:01

    Charda:

    Hi Timea,
    Enig verslag weer. Wat een goed werk doe je om voor de arme mensen iets te doen.Ik heb geen ideetjes voor het lesgeven, maar wellicht kan je ze ook iets vertellen over gezondheid?
    Veel succes en tot de volgende brief, liefs Charda

  • 27 Mei 2010 - 17:45

    Sandra:

    Ik heb bewondering voor wat je doet voor deze kinderen.

  • 05 Juni 2010 - 13:10

    Chunkiejacq:

    Hai lieve vriendin,

    Wat een fantastische foto's van de vlaktes met de dieren. Zo puur! En de de kinderen van de school. Ze zien er inderdaad prachtig uit, de kleding valt op.
    Die nagels, ik vind het een prachtig verhaal!

    Echt geen Wij-cultuur daar dus. En welke kleur zou je deze omgeving geven?
    Max komt volgende week zaterdag weer 2 dagen bij ons. Dat wordt weer genieten.

    Je bent uiterst waardevol voor die kinderen daar he. Mooi dat je deze kans hebt gegrepen.



    Liefs
    Jacq

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Timea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 73257

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 05 Februari 2011

Back to Asia, 2010

08 December 2007 - 22 November 2008

Mijn eerste reis, Azie 2008

Landen bezocht: