Nieuwe uitdaging: engelse les geven in UB - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Nieuwe uitdaging: engelse les geven in UB - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Nieuwe uitdaging: engelse les geven in UB

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

05 Mei 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Na de heerlijke dagen in Terelj, ben ik (maandag 26 april) weer terug in Ulanbator (UB). Ik stuur gelijk een berichtje naar Roy, de directeur van een tak van FPMT Mongolia. Woensdag ga ik met hem naar de 2 centra waar ik als vrijwilliger les mag gaan geven: Janjin en Dolma Ling Community Center (DLCC). Het lijkt me allemaal erg leuk, en we spreken af dat ik de maandag er na begin. Ik ga lesgeven aan de staf. Ze spreken geen tot weinig engels, en ik heb geen flauw idee hoeveel mensen ik kan verwachten. Een grote uitdaging dus!

Ik heb nu dus nog een paar dagen om aan mijn Mongools te sleutelen. Ik wil namelijk alles wat ik in het engels ga geven, zelf in het mongools leren. Pff valt nog niet mee... In mijn favoriete Stupa Cafe ben ik dagelijks te vinden. Binnen no time heb ik daar een hoop local vriendjes en vriendinnetjes, die mij graag helpen met het leren van de mongoolse taal, en ik help hun met de engelse taal. Super dat we van elkaar kunnen leren! Alles vanuit een goed hart!

In mijn guesthouse (Khongor guesthouse) behoor ik inmiddels zowat tot het meubulair. Het is nu echt afgeladen. Veel Japanners, ze hebben daar deze week een nationale vakantie. Een japans meisje vertelt me dat de japanse man die al een tijdje bij mij in de dorm slaapt, een zeer beroemde muzikant is. Grappig :)
De gasten hier zijn allemaal even interessant, ieder met hun eigen geschiedenis. Erg leuk om van andere culturen te leren!

Ik doe ook nog een paar keer een "random bus day". Ik maak een heerlijke lange wandeling rondom het vliegveld, en ik neem bus 3, beklim een berg en geniet heerlijk in de zon. Het weer is nog steeds erg wisselend. Soms is echt guur met een koude wind en flinke stofwolken, en soms is het heerlijk warm met zon en een strakblauwe lucht!

Inmiddels ben ik het schapevlees helemaal zat. De geur is echt ranzig. De Mongoolse restaurants vermijd ik al een tijdje, want ik ga al bijna over m'n nek van de geur als ik binnen kom... Gelukkig hebben ze hier in UB ook genoeg andere plekjes om lekker te eten. Het vegetarische eten in Stupa Cafe is echt heerlijk. Alle groentes en fruit moet vanuit China worden geimporteerd, dus dat is hier echt schaars. De Campina yoghurt is hier ook te koop, maar echt belachelijk duur. Beetje jammer :)

Ik vermaak me nog steeds prima hier in UB. Ik ben erg blij dat ik engelse les mag geven via FPMT, een grote internationale Boeddhistische organisatie. Coaching en counseling gaat hier voorlopig nog niet lukken, niet in de zin van NLP-interventies. De taalbarriere is gewoon lastig... Maar ik ben erg dankbaar dat ik een steentje bij mag dragen in de ontwikkeling van een aantal mensen hier!

-----------------------------------

Op maandag 03 mei begin ik aan mijn nieuwe uitdaging: het geven van Engelse les in Mongolie! Vandaag ga ik naar Janjin centrum, waar ik les mag geven aan een klein groepje mensen die daar werken in het naaiatelier. In 2004 is dit opgericht om arme mensen de kans te geven een beroep te leren en onafhankelijk te zijn. Ze spreken geen engels, dus ik begin met "my name is...", familie en tellen van 1 t/m 10. De anderhalf uur vliegt voorbij, en ik ben echt afgepeigerd hahaha. Maar het was wel onwijs leuk!

Op dinsdag ga ik naar het Dolma Ling Community Center (DLCC). Hier hebben ze een health clinic waar mensen gratis medische hulp kunnen krijgen en een soup kitchen, waar dagelijks zo'n 80 mensen komen voor een gratis lunch. Veel van hen zijn dakloos en erg arm. Ook zijn er gratis lessen voor kinderen. Ze doen hier echt onwijs goeie dingen voor de mensen! En ik ben erg blij dat ik hier nu ook een steentje bij mag dragen! De staff wil graag engels leren spreken, zodat ze een simpel gesprekje kunnen voeren met de toeristen die hier af en toe een kijkje komen nemen. Ze spreken hier al een beetje engels, dus ik heb het ineens erg druk met het leren van de mongoolse taal! Zo ver gevorderd ben ik nog niet hahaha.

Vandaag, woensdag, heb ik mijn eerste kids-klasje. Ze zijn allemaal echt super schattig! Een leuke afwisseling! Daarna heb ik het naaiclubje weer. Het is echt onwijs gezellig, en we lachen wat af! Ja, ik heb het echt naar mijn zin hier!



Meer informatie over de projecten van FPMT Mongolia kan je vinden op:
http://www.fpmt.org/mongolia/default.asp

  • 05 Mei 2010 - 11:18

    Angélique:

    Hi meis, net je verhaal gelezen en vind het leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Super dat je de mensen daar Engelse les kan geven......en je daardoor zelf de mongoolse taal ook leert! Have fun girl. :)

    Liefs Angélique

  • 13 Juni 2010 - 19:48

    Els Reijnders:

    Hoi Timea,
    Wat mooi om steeds je resiverslagen te lezen. Ik geniet er van. Ik merk dat je vooral met heel veel enthousiasme spreekt over de dagen waarin je wat voor andere mensen kan betekenen. Mooi om dat te ontdekken. Heel veel liefs
    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Timea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 73255

Voorgaande reizen:

01 Februari 2010 - 05 Februari 2011

Back to Asia, 2010

08 December 2007 - 22 November 2008

Mijn eerste reis, Azie 2008

Landen bezocht: