Duiken met haaien en een whale shark!! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Duiken met haaien en een whale shark!! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Duiken met haaien en een whale shark!!

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

08 Juli 2008 | Thailand, Koh Tao

Inmiddels ben ik al weer 7 (!) maanden onderweg, en ruim 2 weken op Koh Tao, Thailand, waar ik gelijk ben begonnen aan mijn Dive Control Specialist (DCS) opleiding bij Scuba Junction.

Na mijn leerzame, maar minder leuke duikervaring in Vietnam, is het hier een zeer goed georganiseerde duikschool.
De eerste dag praat ik met Koen, de manager, en maak ik 2 fun dives, zodat ik iedereen en de werkwijze een beetje kan leren kennen.
Er zijn hier heel veel verschillende dive sites, zodat je bijna elke x wel naar een andere plek gaat (afhankelijk van o.a. de weersomstandigheden en het niveau van de leerlingen van die dag). Er zijn hier onwijs veel vissen. Veel meer vergeleken met Vietnam. Al vond ik het koraal in Vietnam geloof ik wel mooier/kleurrijker...
Al na een paar dagen zie ik mijn eerste haai!!!! Whaaaaa echt onwijs dicht bij (2-3 meter afstand), en hij komt regelrecht op ons afzwemmen! Mijn hart gaat als een gek tekeer en mijn ademhaling is zooo snel dat ik binnen een paar minuten mijn halve tank leeg heb :)

Ik geloof dat ik nog nooit in mijn leven in zo’n korte tijd zo veel “diploma’s” heb gehaald: EFR (emergency first response - EHBO), Specialties: Deep (tot 39 meter diep), Nitrox (een tank met 32 % zuurstof ipv de “gewone” 21 %), Navigation (alhoewel ik nog steeds zooooo completely LOST ben onderwater… pffff gelukkig heb ik daar op land totaal geen last van :) ), Computer (gebruik maken van een speciale duikcomputer/horloge). :)

Vanmorgen heb ik een hele goeie duik gehad. Ik ging samen met Jay en Ben (met wie ik ook die eerste haai had gezien), en ik ging de duik leiden, wat betekent dat ik voorop ga en de weg wijs :) Gelukkig was er maar 1 grote pinnacle (rots onder water), waar we gewoon rondjes om heen zwommen, dus ik kon niet echt verdwalen :)
We zagen een yellow box fish, eels (aal), puffer fishes (vissen die zichzelf opblazen), trigger fishes (grote aggressieve vissen waar je beter uit de buurt van kan blijven…) en nog veel meer kleinere visjes.
We waren al weer bijna terug bij de boot, toen Ben ineens naar iets achter mij wees. Ik draaide me om en kijk recht in de kop van een 4-5 meter grote whale shark!!!! WHAAAAAAAAAA!!!!!!!!! OH MY GODDDDD
Op nog geen 3 meter afstand zie ik mijn eerste whale shark. Face to face.... Zijn bek is gigantisch groot, en om hem heen zwemmen allemaal ”kleine” vissen.
Hij komt recht op me af, en zwemt over ons heen...
Ik ben half in shock als Ben en Jay de achtervolging inzetten, maar de whale shark is veel te snel en is na een aantal seconden al uit het zicht verdwenen…

Duiken is echt super gaaf!!!!

Inmiddels staan alle Vietnam foto’s EN foto’s van de WHALE SHARK online!

• 08 Juli 2008 - 15:12

Adrie Talakua:

Het is eindelijk gelukt Timea,

Is het de bedoeling dat jij nu met al die certificaten duikschoolmanager wordt of iets in die trant...

Ik ben blij weer wat van je te lezen en dat je het duiken zo gaaf vindt.

Blijf genieten van jouw mooie leven..

Ciao,

Adrie.

• 09 Juli 2008 - 06:37

Wendy:

Wow ik weet niet of ik wel in Thailand durf te duiken....Lijkt me best eng. Maar ook wel weer gaaf natuurlijk! Moet je nog meer curcussen volgen? Veel plezier nog!

Liefs,
    Wendy

• 10 Augustus 2008 - 19:24

Charda En Rob:

Hoi Timea, Wij missen je mailtjes, Je laatste mail was begin juli. gaat het goed met je? We zij benieuwd naar je laatste avonturen. Geweldig,wat je allemaal meemaakt en ontdekt. Tot gauw, liefs van ons beiden