Ontdekken van de onderwaterwereld met scuba duiken - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Ontdekken van de onderwaterwereld met scuba duiken - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Ontdekken van de onderwaterwereld met scuba duiken

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

02 Juni 2008 | Vietnam, Nha Trang

Wow de afgelopen 2 weken is er weer zo ontzettend veel gebeurd! Te druk om te schrijven…

Na Mui Ne vertrek ik naar Nha Trang. Een andere kustplaats, weer ietsje noordelijker in Vietnam. Het is hier weer gelijk zo anders dan in het uitgestorven Mui Ne!
Nha Trang is een echte plaats, met een toeristisch gebied, een mooi strand en “veel” toeristen!
De eerste dag ga ik naar het strand en ik voel me weer verleid door de duikscholen… In Thailand heb ik niet gedoken, maar nu voelt het alsof ik het toch een x “moet” proberen! Ook al lijkt het mij nog steeds super eng…
Ik vraag informatie over een try-dive, en de mensen in de duikschool zijn super aardig en ik besluit om mijn angsten maar weer eens opzij te zetten en te beginnen met de 3-daagse SSI Open Water Course.

De eerste ochtend moet ik een dvd kijken met instructies over het duiken. ‘s Middags ga ik met mijn instructeur Ludo naar het zwembad om de “basics” te oefenen. Hij vertelt over de tekens die we elkaar onder water geven om te communiceren. We kunnen immers niet praten onder water… Ludo is erg rustig en geduldig en ik voel me helemaal op mijn gemak bij hem, waardoor ik me ook gelijk op m’n gemak voel in het water!
Mijn “traumatische” herinnering van een duik in een zwembad 10 jaar geleden toen ik naar de bodem van het zwembad zonk en geen adem kon halen had me in Thailand tegen gehouden om te duiken, maar nu voelt het zo anders! Zo veel beter en vooral makkelijker!

Door het mediteren ben ik rustiger geworden, en ik concentreer me gewoon op mijn adamhaling.
De oefeningen gaan heel goed: water uit mijn masker halen, masker af en op zetten onder water, enz.
Ik verheug me al op de volgende dag, als we echt de zee in gaan!
Maar toch wel spannend, want daar in de zee zitten de enge vissen…

Ik heb geluk want ik heb prive les van Ludo. Op de boot ben ik een beetje zenuwachtig maar Ludo stelt me gerust. Ik hijs me in mijn wet suit (jeetje wat is dat lastig) en maak mijn duikuitrusting klaar. Nou gaan we “echt” duiken!!!
Hier is het diep en hier zijn de vissen…
Maar al na een paar minuten voelt het hetzelfde als in het zwembad. De stilte en mijn eigen ademhaling zijn rustgevend. De vissen zijn in het begin nog een beetje eng, maar dat went snel.
Het zweven in het water is echt onwijs moeilijk! Met je ademhaling kan je jezelf omhoog of omlaag sturen of op dezelfde diepte blijven “zweven”. Maar ik blijf maar omhoog en omlaag gaan…. :S

Na het duiken ben ik uitgeput en slaap ik de hele middag. De dagen vliegen voorbij en het voelt zo geweldig om onder water te zijn! De vissen zijn mooi en het coraal is prachtig.

Na de cursus ben ik zo enthousiast dat ik de volgende dag gelijk door ga met de SSI Advanced Open Water Adventurer cursus. Weer prive les van Ludo. Nu kan ik kiezen uit een aantal specialisaties en ik kies voor buoyancy (drijfvermogen), deep dive, navigation (duiken met een compas) en fotografie.
Foto’s maken onder water is echt gaaf, maar zooo moeilijk… Ook al gaat het na een paar duiken beter dan de eerste x, ik heb nog steeds veel moeite om stil te blijven hangen in het water…

De mensen van de duikschool zijn echt super aardig, en het voelt gelijk al alsof ik iedereen al heel lang ken, ook al spreken de meeste vietnamese jongens maar een paar zinnen engels.
De toeristen zijn elke dag weer anderen, en ik vind het erg leuk om steeds nieuwe mensen te leren kennen. Ik ontmoet Scott, een jongen uit New York, en het is erg gezellig.

Omdat ik het duiken zo ontzettend leuk vind en ik nog meer wil leren besluit ik om te beginnen met de Dive Control Specialist (DCS) course. Dit is de opleiding voor dive master, assistant van de instructeur en duurt 2-3 maanden.
Na ruim 5 maanden reizen voelt dit als een goeie nieuwe uitdaging, en als DCS kan ik overal ter wereld werken en vooral duiken!

Xuan, de bazin van de duikschool vertelt me dat ik 6 maanden moet wachten na mijn open water course voordat ik DCS kan worden, en ze stelt me voor dat ik de opleiding doe en bij de duikschool kom werken. Als ik voor een langere tijd kom werken kan ik zelfs de cursus voor half geld doen of helemaal gratis, maar dat wil ik niet. Ik besluit om alles te betalen zodat ik verder geen verplichtingen heb als ik klaar ben. Vrijheid blijheid :)

We spreken af dat ik alles betaal, elke dag kan duiken, 2 uur per dag in de shop werk en na 3 maanden krijg ik een salaris uitbetaald.
En de volgende dag kan ik al beginnen!!!

• 02 Juni 2008 - 18:37

Ray:

blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub blub