Op de motor naar Lumbini, Buddha's geboorteplaats - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Timea Hoek - WaarBenJij.nu Op de motor naar Lumbini, Buddha's geboorteplaats - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Timea Hoek - WaarBenJij.nu

Op de motor naar Lumbini, Buddha's geboorteplaats

Door: Timea

Blijf op de hoogte en volg Timea

16 April 2008 | Nepal, Lumbini

Maandag 14 april ga ik met Bernd (Oostenrijk), Christian en Maria (beiden uit Zwisterland) op de motor naar Lumbini, de geboorteplaats van Buddha.
De guys halen de motoren op en om 8 uur ’s ochtends stappen Maria en ik achterop voor een ritje naar het zuiden, volgens de Nepalezen een uurtje of 5-6.
Het verkeer in Nepal is, zoals in volgens mij de meeste aziatische landen, levensgevaarlijk. Er is 1 regel: er zijn geen regels...
Inhalen gebeurt met veel getoeter: 1x toeteren is “ik kom er aan”, 2x toeteren is “ik ben nu dicht bij” en heel hard, vaak en lang toeteren is “nu moet je echt aan de kant gaan want het wordt gevaarlijk”.
Afgezien van de auto’s, bussen en trucks die inhalen zonder rekening te houden met tegenliggend verkeer en fietsers die rijden alsof ze de hele dag aan de alcohol hebben gezeten, hebben we ook nog de factoren “gat in de weg” (varierend van klein tot groot), “hobbel” (een pijplijn over de weg, asfalt eroverheen en klaar is de hobbel), “zand/steen/kuilenpad” (behoeft denk ik geen verdere uitleg), “dier op de weg” (heilige koeien, familie geits dagje uit, kip-ik-heb-je, eenden en de eeuwig slapende honden).
Natuurlijk kennen ze geen verkeerdborden of stoplichten om dit alles enigszins te regelen...
Best relaxed dus zo’n dagje op de motor... :)

Na een paar uurtjes stoppen we om te ontbijten. Na een uur wachten krijgen Chris en ik eindelijk een minibroodje. De sandwich van Bernd waren ze vergeten... De kok was vrij...
Na onze stop wordt de weg wat beter, totdat we de “Highway” richting Kathmandu verlaten en de weg naar het zuiden nemen... Veel bochten en nog meer kuilen... De temperatuur loopt op, en ’s middags moeten we stoppen. Ik heb te weinig gedronken, te veel kleren aan en het is te warm. Gelukkig zijn we dan al bijna in Lumbini, waar we uiteindelijk om 5 uur aankomen.

Na een snelle douche gaan we naar de exacte geboorteplaats van Buddha. Een steen is de markeerplaats, en daar omheen is een gebouw geplaatst. Buiten is het water waar de moeder van Buddha een bad nam toen ze weeen kreeg, en de boom waaronder ze geinspireerd werd voor de bevalling.
Overal hangen gebedsvlaggen en de zonsondergang maakt het nog mooier.

De geboorte van Buddha in Lumbini heeft er voor gezorgd dat verschillende landen hun eigen tempel in Lumbini hebben gebouwd. Verder stelt Lumbini weinig voor.
De volgende ochtend bezoeken we eerst de chinese tempel, daar tegenover ligt de koreaanse tempel (voor mijn gevoel een saai, kil grijs gebouw) en daarna gaan we naar de Tibetaanse tempel met prachtige wandschilderingen.

Helaas hebben we dan geen tijd meer om nog meer tempels te bezoeken. De terugreis naar Pokhara begint...
We nemen nu de andere route. Deze is 100 km korter, maar gaat door een prachtig gebied door de bergen. Veel bochten, maar weinig verkeer en de weg is relatief goed. Deze dag is echt super!

Onderweg stoppen we nog om in een Nepalees reuzenrad te gaan. Dat is pas avontuurlijk!!!
Een man zit als een soort chuaffeur op een stoel en met een soort versnelling regelt hij de snelheid van het reuzenrad. Een band loopt naar een machine en met het geluid van een ouderwetse stoomtrein komt het rad in beweging en begint als een gek te draaien.
Helaas is de accu van mijn fototoestel leeg... De mechaniek is echt onvoorstelbaar...

’s Avonds terug in Pokhara eten we in Busy Bee cafe, spelen pool en drinken bier en coctails :)
Al met al 2 super leuke dagen!

Foto's:

• 16 April 2008 - 11:48

Adrie Talakua:

Wederom wat een belevenissen en nu als een soort Hells Angel door Nepal.

En wat een mooie foto's Timea, ook jij met je helm op..en die glimlach.....

Blijf lekker toeren wel of niet met de
    Harley Davidson..

Geniet ze.

Adrie

• 16 April 2008 - 14:05

Arjan Verbakel:

Hey Timea, wat is het toch lekker om zo relaxed rond te reizen. Werken is ook mooi maar eh ..... Geniet maar volop. We blijven je volgen. Groetjes van de hele Service Afdeling.

• 16 April 2008 - 15:06

Wendy:

Hmmm ik weet niet of ik daar wel op de motor zou willen toeren.-;)
    Gelukkig maar dat er geen ongelukken zijn gebeurd!
    Veel plezier nog!

• 16 April 2008 - 16:02

Kirsten:

Hé Timea,

stoer hoor, zo op de motor! Ik ga in juni ook op reis ( 4 dagen naar Lissabon, dat is wel even iets anders!!!) Wanneer kom je eigenlijk terug?
    Geniet er maar lekker van en groetjes,